Ledelse og kultur

Ledelse handler også om, at skabe en kultur, der understøtter organisationens mål og opgaver. Kulturen i en organisation eller på en arbejdsplads er bl.a. karakteriseret ved den måde vi taler sammen på, både det vi siger og måden vi siger det på.
Kommunikationskulturen kan ikke alene forhindre at målene nås, men også være direkte skadelig for trivslen på arbejdspladsen for den enkelte medarbejder. Det vi taler om, og måden vi gør det på, skaber et billede af noget, der således bliver til vores virkelighed.

Blog - Kultur

Stress og mistrivsel opstår i ‘virkeligheden’, men er virkeligheden nu reelt også som vi taler om den? Er problemerne reelt så store, som vi gør dem til? Eksisterer de overhovedet? Går talen på at det er blevet umuligt at løse opgaven eller på hvilken løsning der kan findes? Er det “de andres” skyld eller gør de også deres bedste?
Bidrager du som leder til at tale tingene op eller ned? Gør du det bevidst eller er du bare “røget med på vognen”?
Tør du gå mod strømmen og være mønsterbryder, når kommunikationen skader kulturen?
?

‪#‎Cockpittet‬ ‪#‎TheLeadersChoice‬ ‪#‎YouCanDoit‬ ‪#‎CommunicationAndCulture